onsdag 9 april 2008

Utdelningssäsong

Snart är det vår och det innebär förutom ljusa kvällar och lite värmande sol att årets utdelningar är på gång. En fördel med bloggen är att man är anonym och i mitt fall är det hittils endast min sambo som vet vem som döljer sig bakom TKI. Tänkte dra fördel av anonymiteten och lägga ut mina utdelningar då jag precis gjort en sammanställning av vad säsongens skörd blir.

Bolag

Utdelning
Avanza

2400
Holmen

1200
Hufvudstaden
700
Industrivärlden
1000
Köpenhamns flygplats
1461
Lundberg

900
Pfizer

1200
Sagax pref
3200
Sandvik

1740
SCA

1320
SEB

1645
SHB

6075
Seco Tools
7440
Volvo

1375
Totalt

31656

4 kommentarer:

Anders sa...

Hejsan,
Trevligt med utdelning, synd bara att vi har dubbelbeskattning.

Vi har en del gemensamma bolag som SHB, SCA, Sandvik och Volvo. Sedan har jag sneglat en del pa Seco Tools och Holmen som jag ser att du har. Samtidigt vill man inte ha alltfor vild spridning pa innehavet. Jag antar att din "direktavkastning" ar kring 4% eller kanske till och med strax over vilket ar lysande och konkurrerar med basta sparrantan pa banken. Mitt eget innehav avkastar nog nagot liknande, skall gora en sammanrakning senare.

Christian D. sa...

Kul med rejäla utdelningar! Det blir ju över 2000 kr/månad om man delar upp det. Den som ändå kom upp i de summorna. Jag får drygt 2000 kr totalt, tror jag, men så har jag också bara investerat i ett par månader.

Tankar kring investeringar sa...

Hej Anders,

Jag sätter nog Seco Tools före Holmen. De har en enormt hög avkastning på eget kapital, har en god marknadsposition och en stark huvudägare (Sandvik) som håller direktionskostnaderna under kontroll och klämmer ut extrautdelningar år efter år. Holmen har på så sätt en del likheter med en stark huvudägare och en historia med extrautdelningar men skillnader i det att de har lägre avkastning på eget kapital och är mer av en pristagare på marknaden. Dock har de ju reala tillgångar (skog och lite energi).

Har lustig nog inte räknat på den totala direktavkastningen. Baserat på helgens kurser hamnar den 4,8%.

Tankar kring investeringar sa...

Hej Skilling Banco,

Ja, visst är det trevligt med utdelningar och speciellt om man är långsiktig då man kan räkna med ränta på ränta effekten