tisdag 15 april 2008

Ökar i Balder förlagslån

Idag valde jag att öka min position något i Balder förlagslån. Jag köpte 20 000 nominellt till en betalränta på 8,6 procent. Min bedömning av Balder är att risken fortsatt är förhållandevis låg. Jag tycker också att aktien kan vara intresant men jag låter mina fastighetsinnehav vara oförändrade i Hufvudstaden och fastighetsdelen i Lundbergs. En bra minianalys av Balder finns för övrigt på Davids Aktieblogg.

Läser man Balders årsredovisning så har soliditeten ökat under 2007 och de höjer soliditetsmålet vilket för mig som fordringsägare är tilltalande. Dock börjar jag fundera lite när Balders VD skriver att "efter 2007 står vi nu redo att växa i storlek när vi ser möjligheter därtill". Det finns en möjlighet att växa i ett finansiellt perspektiv men inte utifrån kvadratmeter. Balders aktie handlas till en ganska stor substanvärdesrabatt och jag undrar om han kan hitta lika billiga fastigheter som sin egen aktie...

Inga kommentarer: