fredag 18 april 2008

Aktiebrevsnostalgi

Trots att det är mer än åtta sedan jag tog mitt pick och pack och lämnade barndomshemmet så får jag ofta med mig lite gamla grejor när jag hälsat på hos mina föräldrar. Senaste besöket bjöd på enorm nostalgisk överraskning. Min mor hade uppenbarligen rensat i bankfacket och hittat två gamla aktiebrev i mitt namn. Jag misstänker att breven är för mina första egna aktier som mina föräldrar köpte till mig under åttiotalet. Aktiebreven är på aktier jag fick i Skandinvaiska Enskilda Banken. Jag funderar på att rama in dem och sätta upp dem på väggen men det får vänta tills vi har ett större boende. På sätt och vis är det synd att aktiebreven avskaffats och att man har vad man kan kalla ett elektroniskt kontobaserat system. Med aktiebrev hade daytrading och mycket korta affärer varit svårare eller omöjliga och det skulle hindra många småsparare att gå in i den fällan.

Inga kommentarer: