lördag 5 april 2008

Min portfölj

Jag har för vana att varje vecka göra en sammanställning av min portfölj. Jag har främst två skäl för att göra detta. Det ena är att få en bra överblick och det andra är att över tiden kunna se hur portföljen utvecklas och kunna jämföra med index med mera. Kan också tillägga att detta är i princip allt jag äger då jag inte har hus eller bostadsrätt. Nedan är hur min portfölj är fördelad:

Aktier 53,0%
Aktiefonder 20,2%
Aktieoptioner -1,3%
Konvertibler 8,8%
Konto 2,9%
Obligationer 16,3%


Förändringar under det senaste kvartalet är huvudsakligen att jag har köpt fler aktier och omsatt säljoptioner. Aktieköp är att jag sålt Q-Med (tursamt nog innan katastrofala Q4) och köpt Avanza istället. Jag har därutöver gjort mindre tilläggsköp i Huvfudstaden, Handelsbanken och Volvo.Vad gäller säljoptioner så har optioner som jag ställde ut för drygt ett år sedan förfallit utan lösen i januari och då fick jag utrymme att ställa ut nya optioner vilket jag har gjort under den börsturbulens som varit. Jag har också ökat något i konvertibler (Zodiak Television) och diversifierat förlagslånen (obligationer) då jag minskat i Balder och köpt en ny post i Unibet.

Jag kanske också skall förklara varför aktieoptioner är -1,3% av min portfölj. När jag ställer ut säljoptioner så erhåller jag en kontant premie. Denna hamnar då intialt i kassan medan optionens marknadsvärde för mig som utfärdare av optionen är negativ. Min förhoppning är då att optionens värde skall gå mot noll och förfalla värdelös och jag kan då behålla den premie som jag erhållit.

Det skulle vara intressant att höra hur andra har viktat sina portföljer.

Inga kommentarer: