söndag 20 april 2008

Strategi: Utfärda säljoptioner

En strategi som jag använt under de senaste tre åren är att ställa ut säljoptioner. Strategin är egentligen inte generell då jag inte ställer ut säljoptioner slumpartat och hoppas att marknaden i stort går min väg. Istället väljer jag företag som jag tror på enligt vissa kriterier. Ett företag ska ha en stark position på sin marknad, ha en bra direktavkastning och i övrigt vara rimligt värderad med tanke på t ex PE-tal för att uppfylla mina villkor. Men enbart dessa kriterierna räcker inte. Jag vill gärna att kursen ska ha gått ner lite just när jag ställer ut säljoptionerna. Jag väljer därefter en lösenkurs som ligger en bra bit under vad den för tillfället handlas till men vanligtvis cirka tio till tjugo procent under den gällande kursen. Detta för att få en bra säkerhetsmarginal (margin of safety) i mitt beslut.
Ett annat sätt att se på min strategi är att det är ett sätt att tjäna pengar på starka företag som jag tror på men som inte är tillräckligt köpvärda vid den gällande kursen. Istället tjänar jag pengar på den premie jag erhåller vid utfärdandet av säljoptionen. Går allt bra och aktiekursen inte går under lösenkursen får jag ju behålla premien. Om kursen går ner får jag möjlighet att köpa aktier i ett företag som jag tror på och till en förmånlig kurs. Ofta gör den erhållna premien att ett eventuellt inköpspris hamnar ytterligare 2-7 procent under optionens lösenkurs.
Från 2005 till idag har jag tjänat drygt 30 000 kr på min strategi om man tittar på förfallna optioner. Jag har ställt ut totalt åtta säljoptioner och hittils har jag inte gjort en enda förlust på förfallna optioner. Vad gäller de tre säljoptioner som jag för tillfället har utestående så gäller följande:
Sandvik, 1000 st, lösenkurs 70, premie 4 kr per option, förfaller februari 2009
Volvo, 1040 st, lösenkurs 78,79, premie 8,30 per option, förfaller januari 2009
Handelsbanken, 1000 st, lösenkurs 170, premie 3 kr per option, förfaller maj 2008
Av ovanstående innehav känner jag mig säker med Sandvik och Volvo. Handelsbankens kurs har tyvärr fått sig en knuff ner och är egentligen det första testet av min strategi. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag skall köpa tillbaka den nästa vecka eller låta den löpa till förfall. Nästa vecka händer nämligen en hel del med Handelsbanken då det är delårsbokslut och utdelningen lämnas. Utdelningen har dock en fördel och det är att extrautdelningen justerar ner lösenkursen med ca 5 kr. Jag hoppas kunna fatta ett beslut senast måndag morgon.

3 kommentarer:

Anders sa...

Hejsan,
Jag tror mycket pa strategin att utfarda saljoptioner pa eget innehav. Risken ar liten och man far in lite extra bidrag. Man far dock vara beredd pa att emellanat "tappa" aktierna men som sagt risken ar kand och kan tas med i berakningarna.

Tankar kring investeringar sa...

Hej Anders,

Du tänker nog på köpoptioner på eget innehav. Jag har funderat på den strategin också men har ännu inte testat. När jag utfärdar säljoptioner gör jag det naket. Att få en motsvarighet för "covered calls" med säljoptioner skulle innebära att jag börjar med ett negativt innehav av den underliggande aktien, alltså att jag blankar. Blankning tilltalar mig dock inte.

Anders sa...

Hejsan,
visst tanker jag pa att utfarda kopoptioner pa eget innehav:) Det var nog drygt 5 ar sedan sist...