söndag 26 oktober 2008

Ute ur DV!

I fredags lyckades jag sälja mina sista konvertibler i DV till kursen 40%. Totalt en förlust på drygt 50%. Trots överhängande konkursrisk så är jag inte mycket sämre än index. Idag kan jag konstatera att detta var en mycket onödig förlust och jag borde ha hört varningsklockorna mycket tidigare.

Jag har fortsatt med att handla kortsiktigt i Seco Tools vilket resulterat i lite vinster som jag fördelade på kassan och utökat innehav (+15 aktier).

Volvo blev en stor besvikelse. Jag hade inte föreställt mig att Q3 skulle bli så svagt. Resultattappet överstiger volymeffekterna och det var ett högt kostnadstryck. Får hoppas att det minskar framöver med sjunkande råvarupriser och mindre press i produktionssystemen. Orderingången blev svag men jag hade i min enfald föreställt mig att det var diskonterat i kursen. Kundfinansieringens kreditförluster har tredubblats i år jämfört med föregående år och har trots detta en god lönsamhet. Men även här är ju framtidsutsikterna mycket osäkra och det är lätt att dra en parallell till t ex SEB och Swedbank. Slutligen kan jag konstatera att Volvo Bussar lägger ännu ett förlustkvartal bakom sig. Hur länge skall AB Volvo ha tålamod med denna dottern?

Inga kommentarer: