onsdag 8 oktober 2008

Paniken fortsätter...

Digital Vision sagan tog sig vidare till nästa kapitel idag. Jag tycker nästan det var som ett "pling - nu är det dags att vända blad" som på sagorna man lyssnade på som liten. Det ser ut att bli rekonstruktion vilket innebär att jag har förhoppningar om att utfå 20% till 60% av nominellt belopp. Helt klart bättre än väntat då jag mentalt var inställd på konkurs.

Vad gäller mina portföljomplaceringar har jag gjort en del. Jag avyttrade 2600 Sagax preferensaktier samt ytterligare 300 st i min IPS-depå. RURIC har jag inte lyckats avyttra utan sitter fast ett tag till. Vad gäller min IPS-depå funderar jag på att köpa något annat istället för Sagax. Sandvik eller Industrivärden skulle vara möjliga kandidater.

Kan dock inte annat än konstatera att jag har mycket svårt att förstå en del av värderingarna på börsen. Volvo t ex fick sig en omgång i Dagens Industri idag. Man ifrågasätter där balansräkningen där en bytande del av omslutningen består av kundfinansiering (ca 90 miljarder enligt DI). Är DIs slutsats att Volvo skall värderas som en bank? Då är vi snart där. Volvos eget kapital värderas ungefär som Handelsbanken vid dagens slutkurser. Jag ligger nu back ca 22 000 kr på mina utställda säljoptioner i Volvo. Tyvärr är jag envis och vägrar köpa tillbaka dem med en värdering som bygger på skräck och rädsla. En möjlig förklaring till att börsfallet får ett eget momuntum kan vara sk livbolag och traditionella pensionsförsäkringar. Dessa konstruktioner som på sätt och vis kör med nästan full belåning eller ännu mer (underkonsoliderade försäkringsbolag finns ju) blir ju tvingade till massförsäljningar vid dessa börsfall av historiska proportioner.

Inga kommentarer: