lördag 4 februari 2017

Sveriges enklaste arbitrage: Handelsbanken

Igår eftermiddag såg jag plötsligt att spreaden i Handelsbanken hade blivit omvänd, dvs B-aktien stod högre än A-aktien. Det var länge sedan detta var fallet och vid tidigare enstaka tillfällen har jag varit för långsam. Så hur gick det då? Jo, jag lyckades snabbt sälja 657 B-aktier för 136,00 och raskt inköptes 660 A-aktier för 135,10. Sedan blev jag girig och försökte bli av med fler B-aktier på säljsidan i spreaden vilket var en synnerligen dålig idé. Lyckades sälja ytterligare 267 st till snitt runt 136,80. Velade lite och lyckades inte köpa tillbaka A-aktier och sedan vände skillnaden mellan A- och B-aktien tillbaka igen. Får se på måndag ur jag löser situation. Detta lilla misslyckande störde mig så på kvällen det blev att tröstäta lite kex med goda ostar och jag kunde konstatera att Sveriges enklaste arbitrage inte är så enkelt om man blir dumsnål mitt i akten.

Inga kommentarer: