fredag 3 februari 2017

Ökar i Ferronordic Machines pref

Idag gjorde jag en omplacering i portföljen. Jag köpte 45 st Ferronordic Machines pref och mitt totala innehav uppgår nu till 225 preferensaktier. Köpet betalas genom att jag jag säljer delar av mina fonder samt att en liten del täcks av utdelningen från Eolus Vind. Så här slår jag två flugor i en smäll då jag ökar i ett välskött bolag på en tuff marknad samt att jag kan minska innehaven i mina dyra fonder. Hittade ett citat idag på Marketwatch som gäller hedgefonder men som träffar rätt på mina två fonder med avifter på 1,3% respektive 1,4%. Citerat fritt från minnet: ”Hedgefunds are a compensation package, not an investment product”. Så nu får gammelbanken säga hejdå till lite av mina kulor!


Varför gillar jag då Ferronordic Machines? Först och främst har de en ytterst kunnig ledning och styrelse som bevisligen lyckats navigera sig igenom krisen som varit de senaste åren. Sedan så säljer de internationellt konkurrenskraftiga produkter och här tror jag också att det sker en viss stabiliseringen inom råvaror som är ett viktigt kundsegment. Slutligen så är det preferensaktier som jag köpt vilket innebär att det inte måste gå fantastiskt bra utan det räcker med att det går lite lagom bra. Utdelningen som idag är 115 kr per kommer att öka med tio kr per år upp till 140 kr per år. På min köpkurs 922 kr ger det 12,5% per år för att stiga till 15,2%. Dessutom har bolaget rätt att köpa tillbaka preferensaktierna för 1200 kr vilket skulle kunna bli aktuellt vid en notering av stamaktierna. Vad förväntar jag mig vid bokslutet? En fortsatt stabilisering av resultatet och gärna ett resultat i nivå med Q3. Ett psykologiskt styrketecken skulle vara att de slår fast första utdelningen vid årsstämman och inte tar den som efterutdelning. Till skeptikern som säger 12% per år, är det inte ett krisbolag? Nej, Ferronordic Machines verkar på den ryska marknaden med deras marknadsräntor som även konkurrenter får betala. Så givetvis mycket risk genom att verka i Ryssland men inget krisbolag. Mitt totala innehav i Ferronordich Machines pref är nu 225 st.  

Inga kommentarer: