tisdag 14 februari 2017

Beijer Alma Q4 2016

Som väntat var Beijer Almas Q4 ingen riktig överraskning åt något håll. Dock tyckte jag att det var något blandad hand med svagheter bortsett från Lesjöfors. Givet kursnivån så känns den något dyr. Direktavkastning är också låg jämfört med historiska nivåer med 9,50 per aktie i utdelning vilket ger 3,9%. Jag sålde mina 300 aktier idag och hoppas kunna köpa tillbaka min post något billigare framöver.





Beijer Tech har länge haft problem och bland annat har man tidigare bytt ledning för bolaget. I Q4 minskar försäljningen och man tar engångskostander för att sänka kostnadsnivån. Hoppas att det är en strukturell kostandssänkning så att man kan få leverage på omkostnaderna vid lite tillväxt och inte bara en anpassning till permanent lägre försäljning (i så fall någon slags "rörliga fasta kostander").

Habia Cable har omsättningsmässigt ett rekordkvartal, dock äter man orderbok och guidar för ett något svagare 2017.

Lesjöfors får klart godkänt av mig. Man ökar omsättningen i Q4 och har också en stark orderingång. Man guidar för att den goda utvecklingen håller i sig in i Q1.







Inga kommentarer: