fredag 27 januari 2017

Smått och gott: Ferronordic Machines och Beijer Alma

På morgonen kom nyheter om ny ordförande i Ferronordic Machines. Staffan Jufors, fd vd i Volvo Penta och Volvo Lastvagnar, blir ny ordförande. Bra med rejäl kompetens i styrelsen som både har erfranhet från återförsäljare samt mer industriell verksamhet. Det känns bra för mitt innehav i Ferronordic Machines där jag äger 180 st prefernsaktier. Ferronordic Machines är ett innehav där jag kan se att jag vill öka mitt innehav. Direktavkastning på 12-13% som dessutom stiger under de kommande åren enligt villkor i bolagsordningen. En reell möjlighet att bli återköpt till kurs 1200 kr är också en positiv faktor.

Sedan har jag gjort en förhoppningsvis kortsiktig affär i Beijer Alma. Mina 300 aktier såldes till 241,50 idag. Jag tror att de nuvarande kursnivåerna är lite tuffa och inte riktigt underbyggs av direktavkastningen. Jag gillar Beijer Alma och deras verksamhet och strategi med tilläggsköp. Förhoppningsvis kan jag kliva in igen någon krona lägre.


Inga kommentarer: