måndag 23 januari 2017

Alternativ till preferensaktier

Under senare år har preferensaktier blivit mer populära i takt med att fler företag har emitterat den sortens aktier. I en diversifierad portfölj eller pensionssparande tycker jag de förtjänar att få en mindre allokering. Är man mer riskbenägen som t ex jag är med min egen portfölj så kan de lämpa sig för att köpas med viss belåning.

Som investerare (ortodoxa värdeinvesterare skulle nog kalla mig spekulant) tycker jag att det numera finns dåligt med alternativ till preferensaktier inom high till medium yield och att det inom analys- och bloggsfären fokuseras för mycket på preferensaktier. Jag har tidigare investerat i både konvertibler och förlagslån och vill gärna hitta fler alternativ

Förlagslån är uttryckligen efterställda lån vilket man kan jämföra med preferensaktier som är eget kapital och således är efter alla fordringsägare. För tillfället finns det mig veterligen inga noterade förlagslån. Listan på Nasdaqs sida är helt tom. Har man följt detta under mer än tio år är det intressant att se vilka trender de går bland företagen och på börsen. Då kan jag inte komma ihåg att det ens fanns några noterade prefensaktier.

Företagsobligationer finns det en del av och jag har själv en liten position i Addvise på 30 000 kr nominellt belopp. Problemet inom den här kategorin är att det mesta anses av marknaden vara väldigt låg risk med en motsvarande låg avkastning. Det är också ett problem att hitta informationen. Avanza har t ex inte några tydliga listor. Ytterligare ett alternativ kan vara räntebevis men jag är kluven kring dessa då man även tar risk på banken och att det är väldigt kluriga villkor i händelse av ett kreditevent. Ofta är också avkastningen för låg.  Har någon bra tips på intressanta obligationer med bra avkastning så tas det tacksamt emot.

Konvertibler som är out of the money (dvs aktien handlas en bit under konverteringskursen så att optionskomponenten i konvertibeln har inget eller lågt värde) kan också vara ett bra alternativ. Här finns det ett antal konvertibler listade och Avanzas lista är mer komplett och användbar. Här är dock problemet att de är in the money eller inte i tillräckligt stabila bolag vilket Eniros konvertibel kan vara ett exempel på.




Inga kommentarer: