lördag 21 januari 2017

Min portfölj

Jag har inga specificerade regler för hur min portfölj är sammansatt. För att bevara kapitalet är jag övertygad om att riskspridning är en nödvändighet och jag har också en preferens för utdelningsaktier. Jag använder belåning för en del av min portfölj som kan kallas för high yield eller högavakastande värdepapper. Belåningen är på dryga 10% av portföljvärdet. På sätt och vis så kan man ju då säga att portföljen består av två delar, en obelånad vanlig del samt en högavkastande del med hög belåning med främsta syfta att skapa kassaflöde i portföljen.

Placeringsmässigt har jag under senaste året haft som mål att dra ner fastighetsexponeringen samt en gammal käpphäst är att avveckla mina två fondinnehav som är en gammal rest. Här brukar jag sälja lite varje år för att  inte betala för mycket i skatt då de inte finns i KF/ISK. Det är även några aktieinnehav som är skattemässigt något låsta bl a Avanza som jag hellre hade haft i ISK  och jag är inte heller helt övertygad om potentialen i SCA. 0,0% innehaven är otursordrar (alla aktier sålda förutom en i säljorder samt mostsvarande orderfyllnad på köporder i fel depå) samt en rutten restpost av en misslyckad investering i Rabbalshede Kraft som är för dyr för att sälja på Alternativa.

Nedan är mina innehav i storleksordning:



InnehavAndel
Öresund10,4%
Avanza9,7%
Sandvik8,4%
Industrivärlden8,2%
SJR7,1%
Lundberg5,8%
SHB B5,4%
Volati pref4,9%
Ratos4,4%
Ferronordic Machines pref3,9%
Volvo B3,3%
Coor3,1%
Pegroco Invest pref2,6%
Castellum2,4%
Bosjö fastigheter2,3%
Boform pref1,9%
SCA1,8%
SEB Nordenfond1,8%
SEB A1,7%
Beijer Alma1,7%
SEB Europafond1,5%
Eolus Vind1,3%
Fabege1,2%
Novus group1,0%
Real Holding pref0,8%
Kallebäck Prop0,7%
Addvise obligation0,7%
SHB A0,6%
Volvo A0,4%
SAS pref0,3%
Skistar0,2%
SEB C0,2%
Sagax pref0,0%
Rabbalshade Kraft0,0%
Corem pref0,0%
-->

Inga kommentarer: