fredag 1 januari 2010

Skatteplanering och ändrade innehav

Nu kring årsskiftet har det gått att göra en del skattedrivna affärer. Det jag har gjort är att sälja en del i ett gammalt fondinnehav och kvittat den vinsten mot förlust på Volvo B. Volvo-innehavet skall återköpas på måndag i min kapitalförsäkring och med lite tur kan jag också tillgodogöra mig kurskillnaden mellan B- och A-aktien då återköpet blir A-aktier (förhopningsvis kommer kurskillnaderna att pendla mellan A- och B-aktien i Volvo vilket ger möjligheter för fler arbitrageaffärer för vilket kapitalförsäkringen är synnerligen lämpad). För fondpengarna funderar jag på att öka mitt innehav i SCA. Jag tror att SCA inte riktigt hängt med i kursuppgången. Det är ett tryggt bolag med fasta tillgångar i skog och en intressant hygiendel. SCA betraktas också som ett utdelningsbolag och jag gillar utdelningar. Det negativa med SCA är skuldsättningen. En annan omplacering som delvis är gjord är att jag sålt mina SEK 40 000 förlagslån i Balder till kursen 101,8% av nominellt belopp. Den obligationen har en årlig ränta på 7,5%. Den sista posten Balder förlagslån köpte jag i februari för 75% av nominellt belopp, vilket visar vilket fantastiskt år det varit för high yield/företagsobligationer. För delar av det beloppet har jag köpt förlagslån i Biophausia till kursen 96% och som ger en årlig kupong på 7%. Jag planerar att utöka den positionen ytterligare nu i det nya året så jag slipper betala onöding skatt i min kapitalförsäkring. En annan fördel med omplacering är att återbetalning på Biophausia är ett år efter Balders förfall vilket gör att jag kan låsa in den högre räntan under en längre tid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var kan man handla företagsobligationer?

Tankar kring investeringar sa...

Hej,

Företagsobligationer i formen förlagslån handlas på OMX sk SOX-lista. SOX är samma system där som många men inte alla aktieindexobliagtione handlas på (ett annat ställe är NGM-börsen). Vv se mer under länken http://www.nasdaqomxnordic.com/obligationer/sverige/ och under scrollmenyn Retail välj Förlagslån. Skall de köpa något så äör det en absolut rekommendation att läsa prospektet innan då det kan förekomma en del unika villkor för varje förlagslån som t ex förtida återköp.