söndag 3 januari 2010

Elmarknaden och tankar kring vindkraft

Under tiden jag levt med mitt innehav i Eolus Vind och sedan december Rabbalshede Kraft (både verksamma inom vindkraftsbranschen och elproduktion) har jag tittat lite på hur de nordiska elnäten och elmarknaden fungerar. Först vill jag nämna att jag är en övertygad kapitalist och accepterar principen om marginalprissättning på den råvara som el faktiskt är. För andra former av prissättning krävs att någon har makten att avgöra vem som skall ha hur mycket betalt. Ett rent marknadsbaserat system har också fördelen att prissättningen är teknikneutral.

Norden är uppdelat i prisområden där hela Sverige är ett område, Finland ett område medan Danmark är två områden och Norge tre. Dessa områden präglas av flaskhalser dvs brister i överföringskapaciteten. En trend inom nordiska elmarknaden är att man vill öka överföringskapaciteten inom Norden samt till övriga Europa. Värt att notera är att Danmark har två prisområden vilka är Själland och Danmark Väst. Dessa har ingen direkt förbindelse och om el skall säljas mellan områdena så måste detta ske genom Tyskland eller Sverige och/eller Norge. Detta kan få till följd att Danmark kan ha både det högsta och lägsta elpriserna inom Norden. En förbindelse över Stora Bält väntas dock stå klar under hösten i år. Det planeras också mer kapacitet mellan Finlad och Sverige, Norge och Sverige, Sverige och Litauen för att nämna några. Vad innebär detta på sikt? Jag tror att en mer integrerad elmarknad leder till stabilare och mer förutsägbara priser vilket jag tror gynnar säljare av vindkraftsel. Jag tror också att ökade förbindelser till övriga Europa kan leda till måttligt stigande elpriser vilket också är positivt för säljare av el. T ex har Norge en förbindelse till Nederländerna som visat sig vara en succe då man kunnat utnyttja prisskillnaderna på el mellan dessa marknader. En händelse som kan vara positiv för både Eolus Vind och Rabbalshede Kraft är att Sverige från 2011 troligtvis skall indelas i fyra prisområden. Uppstår flaskhalsar så kommer det leda till att södra Sverige för högre elpriser och det är där som de har huvuddelen av sina existerande och kommande vindkraftsverk.

Inga kommentarer: