söndag 27 december 2009

Mer vind!

Jag har ett nytt bolag i portföljen och det är onoterade Rabbalshede Kraft. Jag valde att teckna i nyemissionen och jag tog en liten post på 4 000 aktier, totalt 12 000 kr. Jag har sedan tidigare 1600 aktier i Eolus Vind (nu efter deras nyemission har jag 2100st) så jag vill inte ha för mycket vindkraft i portföljen. Rabbalshede Krafts strategi är att projektera och driva vindkraftsparker i främst västra Sverige. Vindkraft är idag lönsamt så bolaget har goda framtidsutsikter bedömer jag. Sedan är ju min uppgift som investerare att ta avgöra om priset på aktien är förmånligt. För min del var det fyra skäl som avgjorde:
-I förhållande till den nuvarande verksamheten är bolaget inte intressant men det har många goda vindkraftsparker i olika projektfaser som har möjlighet att bli goda investeringar för bolaget.
-Bolaget har tidigare tagit in pengar genom nyemissioner till aktiekurser som var betydligt högre än den här emissionen.
-Rabbalshede Kraft är idag onoterat. Bolagets mål är dock en börsnotering och en sådan händelse leder troligtvis till en högre värdering.
-Vid investerarträffen nämndes att de kan komma att sälja delar av projekt till externa kunder vilket gör att man kan använda den vinsten som egen finansiering till den del av vindkraftsparken som det som behåller i bolaget. Normalfallet är finansiering 20 till 30% eget kapital. Kan nu nämna att ett kvitto på denna strategi kom den 23 december då de sålt 10 verk till Göteborgs Energi i ett projekt med totalt 21 vindkraftverk.

2 kommentarer:

Ann sa...

Jag har funderat på att investera i vindkraftsföretag, men inte riktigt kunnat bestämma mig för vilket som är bäst. Det ska nog helst vara noterat tror jag.

Tankar kring investeringar sa...

Du bör fundera igenom vilken vindkraftsexponering du vill ha. Om du vill ha tillverkare av vindkraftsverk så fundera på Vestas. På First North finns svenska Eolus Vind som projekterar och uppför vindkraftverk där en del vindkraftverk säljs och en del behålls för egen elproduktion.