lördag 13 september 2008

Tillbaka igen

Detta är mitt första inlägg efter ett långt sommaruppehåll. I motsats till börsen så hade jag en mycket trevlig sommar.

Så vad har hänt med portföljen? Jag kan först konstatera att mina aktie- och fondinnehav dragits med i börsfallet. Jag är speciellt besviken på Volvo och Seco Tools. Vad gäller Volvo kan situation bli besvärlig med mina utställda säljoptioner. Jag trodde dock vid årets början att en sämre konjuktur redan låg i korten vad gäller Volvo och min egen åsikt är att dagens kurser är en total misstroendeförklaring av Volvos vinstförmåga.

Jag har funderat vidare vad gäller CPH och valde att inte gå in i aktien igen. Jag känner mig bekväm i det beslutet då ytterligare osäkerhet har tillkommit efterhand med SAS prekära situation. SAS är en mycket viktig kund och partner för CPH.

På fastighetssidan valde jag att gå ur Hufvudstaden och gå in i Balder istället då den stora substansvärdesrabatten där tilltalade mig. Efter att ha varit lång i Balder i två veckor sålda jag av privata skäl. Jag och min sambo funderar nämligen på att köpa bostad och jag vill därför dra ner exponeringen mot fastigheter och öka kassan istället.

På obligationssidan sålde jag mina Unibet med hyfsad förtjänst och lade två tredjedelar i kasan och för resten köpte jag en post kupongobligation i Russian Real Estate. Jag ser dock den huvudsakliga risken som inte fullt korrelerad med den svenska fastighetsmarknaden (jfr mitt resonemang att gå ur Balder) samt en dos politisk risk.

Jag har också ökat mitt konvertibelinnehav i Systematisk kapitalförvaltning. Bolaget har tyvärr haft det motigt det sista halvåret men jag tror fortsatt på bolaget. Fler fondlanseringar är på gång och de får en hel del positiv publicitet.

2 kommentarer:

Gustav sa...

Positiv publicitet? Systematiska Scirocco har gått uruselt och dessutom finns misstankar om kursmanipulation i veckouppöljningarna. Uppenbarligen funkar inte Sciroccos placeringsmodell i detta börsklimat men man fortsätter ändå använda modellen. Inkompetensen känner ingen gränser.

Tankar kring investeringar sa...

Jag tycker faktiskt att de fått en del positiv publicitet. Bl a i DI och på Avanzas organ Placera så har de fått en del uppmärksamhet. Vad gäller kursutvecklingen i fonderna så har det varit motigt och Scirooco är inget att skryta med. Dock har Tornado och Covered call gått betydligt bättre och fler fonder är på gång. Rykten om manipulerade kurser är nyheter för mig och jag hoppas innerligt att det inte är sant. Försökte precis googla det men hittar ingenting.

Systematiska har dessutom planer på strukturerade produkter, vilket kan ge bolaget ytterligare skjuts i framtiden.