onsdag 17 september 2008

Börskaos - läge för skatteplanering!

Som alla aktieparare så lider man när kurserna bara faller och faller. Om jag ska vara efterklok så skulle jag sålt vid årsskiftet istället för att ligga kvar. När börsfallet nu redan har skett är min åsikt att det egentligen är försent för att rädda portföljen så jag har bestämt mig för att ligga kvar.

Beslutet att ligga kvar i innehaven innebär dock inte att det inte finns möjlighet att optimera avkastningen. Jag har valt att omsätta aktier för att realisera förluster som kan användas i nästa deklaration. Jag sålde delar av mitt Seco Tools innehav i den vanliga depån och flyttade till min KF. Jag realiserade också förluster i Avanza, som jag har i min vanliga depå. Vad man bör tänka på är skatteverkets regler. Det går inte att vända en aktiepost med någon minuts mellanrum utan återköp bör ske efter en dag. Om man flyttar ett innehav till KF är detta inget problem. Vad gäller Avanza gjorde jag vändningen omvänt, dvs jag ökade först mitt innehav och sålde av samma antal efter en timme och realiserade en förlust. Jag tror inte att skatteverket har invändningar mot detta upplägg (bl a realiserar jag en lägre förlust genom att först sänka anskaffningsvärdet) men jag är inte en skatteexpert.

Inga kommentarer: