måndag 22 september 2008

Aktieindexobligationer - nya möjligheter

Jag har hittat en ny investeringskategori som är ett alternativ till kassan och för korta affärer. Jag har de senaste tio dagarna redan genomfört tre affärer och hoppas att det ska kunna bli fler i framtiden. Det jag har gjort är att investera i aktieindexobligationer som är out-of the money dvs handlas under nominellt belopp och som har en ganska kort tid kvar till förfallodatum. Den ena affären var en obligation utgiven av Credit Suisse International (CSI), dotter till den schweiziska banken Credit Suisse. CSI har samma rating som Handelsbanken och jag anser den därför vara ganska säker på kort sikt. Jag köpte 40 000 kr i nominellt beloppp, betalade 93,25% inkl courtage och sålde två dagar senare för 94,75% också det inklusive courtage. Sedan har jag nu gått in i obligationer utgivna av den schweiziska banken UBS. En dryg månads löptid vilket ger en procentenhets avkastning på nominellt belopp efter courtagekostnader. Uttryckt i årsränta dryga 8,5%. UBS rating är också den jämförbar med Handelsbanken. T ex förlagslån (läs uttryckligen efterställda fordringar) för vårt lands sämsta storbank, Swedbank, ger en yield på drygt 6%, så 8,5% är klart konkurrenskraftigt. Vad är då hemligheten? Jo troligtvis den dåliga likviditeten i dessa instrument samt småsparare och andra som inte har den blekaste aning om vad deras aktieindexobligationer egentligen är värda.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta låter intresant....
Var hittar du information om aio och förfallodatum? Genom vem handlar du?

Tankar kring investeringar sa...

Jag handlar genom Avanza (jag har alla mina pengar hos dem). Hos Avanza måste man lägga order per telefon vilket man kan tycka är sådär bra. Information om kurser och förfallodatum finns inte heller hos Avanza utan dem hittar jag på OMX hemsida (http://www.omxnordicexchange.com/kursinformation/obligationer/bondsse/)

Välj sedan strukturerade produkter. För att veta vad som är vad så får man googla beteckningarna. Väldigt omständigt men väl värt mödan.