måndag 15 september 2008

Covered call i Holmen

I min resumé över sommarmånaderna missade jag en transaktion. Då jag tröttnat på mitt innehav i Holmen men inte ville sälja den vid de låga kurserna under 200 valde jag istället att vänta och att ställa ut en köpoption på eget innehav (sk covered call position). Att just jag ställde ut köpoptioner kunde inte varit en bättre köpsignal i Holmen. Dollarn steg och Holmen fullkomligt rusade upp till 230-nivån vilket också är lösenkursen för optionerna. Då jag fått 6,70 per option kommer jag att erhålla 236,70 per aktie (ink optionspremie) om kursen är över 230 vid förfall i februari. Det som återstår är ett möjligt skattearbitrage mellan min kapitalförsäkringen (KF) och den vanliga depån. Då optioner inte kan handlas i en KF så ligger de i min vanliga depå. Mina Holmen köpte jag i min KF och om de stiger en bit över 236,70 kan de vara idé att att sälja dem i min KF och köpa in dem i min vanliga depå. På så sätt kan jag skapa en skattemässig kapitalförlust som jag kan använda i nästa deklaration.

Inga kommentarer: