onsdag 12 mars 2008

Strategi med indexoptioner

Fick genom en vän ett förslag på en optionsstrategi. Strategin går ut på att man kombinerar utställda köp- och säljoptioner på index. Indexoptioner fungerar som så att en indexpunkt motsvarar 100kr så för OMX30 som idag stängde på 947 så innebär det att indexet som underliggande instrument för optioner motsvarar 947 * 100 = 94700 kr. Vid eventuell lösen av e t ex en köpoption så leveraras inte det underliggande instrumentet som vid aktieoptioner utan det är kontantavräkning som gäller.

Strategin går ut på att sälja (ställa ut) en köpoption och en säljoption. T ex kan man kombinera optioner som förfaller i oktober. Följande kurser gällde idag:
-OMX index idag 947
-Säljoption med lösenpris 860 kan säljas till kurs 51
-Köpoption med lösenpris 1080 kan säljas till kurs 25

Vid vilka indexnivåer förlorar jag pengar? Jo, när indexkursen vid förfall över- eller understiger lösenpris samt erhållna premier dvs på uppsidan 1080+51+25=1156 och på nedsidan vid 860-51-25=784. Index kan alltså stiga med 209 punkter motsvarandes 22,1% respektive sjunka med 163 punkter motsvarande 17,2% innan det blir en förlust. Nu får man alltså multiplicera med hundra för att få det i kronor: erhållna premier blir 7600kr och förlust vid t ex ett indexfall på 25% till 710 blir då (784-710)*100=7400 kr

Jag tycker att strategin är intressant och den bygger på att man tror att index kommer hålla sig inom de lösenpriser som man ställt ut optioner till. Risken ser jag främst på nedsidan då man inte kan vara "naturligt hedgad" med sin aktieportfölj. Vad jag menar med "naturligt hedgad" är att vid en kraftig börsuppgång så med en portfölj på ca 100 000 kr som hyffsat liknar index så bör portföljen kompensera vad man förlorar på att index går över 1156-nivån (kom ihåg att i exemplet så är indexexponeringen uttryckt i pengar 947*100=94700 kr). Jag kommer dock att avstå från detta förslag då jag för tilfället inte har utrymme för mer optioner i min portfölj och att jag egentligen är tveksam till att spekulera i indexrörelser utan föredrar aktieoptioner. Jag rekommenderar ingen att handla i optioner baserat på vad du läst här då det är riskfyllt och kan leda till stora förluster!!

Inga kommentarer: