söndag 30 mars 2008

Belgrad, Serbien

Denna gång blir det ett litet avsteg från temat investeringar. Jag har nämligen varit på tjänsteresa i Belgrad och vill skriva några korta rader om det. Mitt spontana intryck var att Serbien är ett land med trevliga människor och den politiska instabiliteten och Kosovokrisen märker man inte mycket av. Jag tror att bland de yngre och mer välutbildade människorna finns en trötthet kring regionens konflikter och en övertygelse om att man långsiktigt måste närma sig väst och EU. Detta borde inte vara ett problem ur ekonomisk synvinkel då landet förefaller vara mer utvecklat än grannar som Bulgarien och Rumänien vilka redan är medlemmar i EU. Bucharest t ex upplever jag inte lika utvecklat och välordnat som Belgrad. Det skall bli spännande att följa utvecklingen i regionen och jag funderar om det kan vara läge att leta efter Serbienfonder eller i andra hand Balkanfonder. Möjligtvis skulle den varande politiska turbulensen vara en bra period för ett köp. Jag hoppas att jag får möjlighet att uppleva Serbien igen och Belgrad är absolut en kandidat för en weekendresa, bara jag klarar att sälja in idén till min sambo...

4 kommentarer:

Prof. Dr. Hans Byström sa...

kul! försöker själv övertyga min flickvän om att Serbien nog är ett spännande resmål! Jag var där som yngling i början av 90-talet!!! och det var hemskt!! jag sov på järnvägstationen och vaknade av att hela jag var täckt av fågelspillning!!! och hela sovsäcken var förstörd. Hemskt! Och sedan fanns det bara vidrin persikonektar i läckande flaskor att dricka...I övrigt var folk faktiskt ganska otrevliga (kanske för att jag stank av fågelspillning:)) men jag vill ge landet en ny chans. Efter att alla vänt dem ryggen under 90-talet hoppas jag det är dags för en vändning. jag gillar östeuropeer i allmänhet och kan ej se varför serbien skulle vara ett undantag.

Är Bukarest mer tredjevärldsaktigt? Det hade jag ej trott.

Tankar kring investeringar sa...

Hej,

Ja, Belgrad upplevde jag som spännande och i jämförelse med Bucharest var det mer välordnat. Men det är spontana intryck från tredagarsbesök så det är bl a därför jag vill tillbaka.

Anonym sa...

http://www.svd.se/multimedia/archive/00272/belgradny_svdresor_272009a.pdf

Denna länk var ganska bra!

Anonym sa...

Hittade en till!

http://www.dn.se/resor/belgrad-oppnar-portarna-1.590372