måndag 3 mars 2008

Är fonder bra för sparare

Läste en intressant artikel i The Economist i helgen som var ganska skrämmande för oss sparare. Tidningen citerar en undersökning där S&P 500 index haft en genomsnittlig avkastning på 12,3% mellan 1980 till 2005. Den genomsnittliga fonden har under samma period en avkastning på 10% och den genomsnittlige fondinvesteraren lyckades endast få en avkastning på 7,3%. Tidningen förklarar den genomsnittlige fondinvesterarens 7,3% med tendensen att köpa de heteste fonderna på toppen av aktiemarknaden. Så vad är då slutsatsen, skall man som sparare lägga allt i indexfonder eller köpa enskilda aktier? Personligen tror jag mest på en strategi där man blandar indexfonder och enskilda aktier och sedan kanske toppar upp med aktiva fonder för att täcka in vissa speciella länder, branscher eller fondförvaltare som man tror väldigt mycket på.

4 kommentarer:

David sa...

Att kontrollera det som är inom ens kontroll är det viktigaste. Ifall man är en sparare utan speciellt mycket erfarenheter, är därmed det bästa sättet att välja indexfonder med så låga avgifter som möjligt (tack för Avanza Zero), och att månadsspara för att inte frestas att köpa eller sälja på top/botten.

Tankar kring investeringar sa...

Håller med dig David. Jag har t ex hjälpt min sambo med sitt sparande och för henne är det olika indexfonder i botten (byggs upp med månatliga köp) kombinerat med två aktieinnehav.

Anders sa...

Hejsan,
Trevligt med en ny blogg!

Bankerna forsoker pracka pa alla fonder att det ar sa bra langsiktigt och mindre risk jamfort med aktier etc. Rent BS, de forsoker bara salja sina hogmarginalprodukter och de har varit enormt framgangsrika. Inte undra pa att sa fa svenskar direktager aktier.

Ett investmentbolag och 3-5 kvalitetsaktier ar en mkt god borjan pa en portfolj med hygglig riskspridning.

Tankar kring investeringar sa...

Hej Anders,

Håller med dig om bankerna om hur de säljer sina fonder. Jag skulle också vilja nämna aktieindexobligationer som ett annat dyrt sparande som de trycker på folk.

Kul att du hittat hit till bloggen. Jag började detta som en kul grej för mig själv och hade inga förväntningar på att någon annan skulle läsa den. Jag har inte så många att dela detta intresse med så bloggen blev kanske ett substitut för det. Jag får känslan av att många andra aktiebloggare också är lite ensamma med sitt intresse i den riktiga världen.

Mvh