tisdag 31 mars 2009

Ner med IPRED!

Idag blir det tyvärr till att byta ämne. Jag är lite upprörd över den nya IPRED-lagen nämligen som träder ikraft imorgon. Inte för att jag är emot upphovsrätt (även om dagens extrema antal år som täcks är orimliga) utan för att det drabbar rättssäkerheten. Jag tycker att det leder till:

-Det avgörs i civilmål och inte som brottsmål. Beviskraven är då lägre.
-Privata aktörer får behörigheter som rimligen bör begränsas till rättsvårdande myndigheter.
-Skärmdumpar är inte bevisning av god kvalitet.
-Osynkroniserade klockor kan leda till att man blir knuten til någon annans IP-adress. Med dynamisk IP-adress så får man en ny IP-adress varje gång du kopplar upp dig mot din opertör och är inte din operatörs klocka synkroniserad med piratjägarnas så är det förväxlingsrisk.
-Ingen människa är felfri. Felaktiga avskrivingar av IP-adresser har redan drabbat en del oskyldiga när t ex polisen jagat pedofiler. (Här kan det dock vara en försvarbar kostnad för samhället att det blir lite fel i arbetet. )
-Öppna nätverk kan användas av andra samt att krypterade nätverk är inte omöjliga att knäcka för den som är kunnig.

Så nu blir det till att bojkotta upphovsrättsindustrin. Jag vill tacka det oändliga antal bloggar och kommentarer som föreslagit detta. Jag skall med risk för husfriden (blir en del förhandling med min sambo) undvika att köpa musik och film. Det skall kosta att köpa vår gemensamma rättssäkerhet!! Och för att slutligen återgå till bloggens huvudämne investeringar kan jag konstatera att jag inte har några aktier med kopplingar till upphovsrättsindustrin.

Inga kommentarer: