söndag 29 mars 2009

Brio - ny möjlighet?

Tidigare i månaden kom nyheten att Brio kommer att rekapitaliseras. I media har detta ibland beskrivits som en rekonstruktion men i formell mening är detta inte en rekonstruktion genom domstol utan enbart baserad på frivillig förhandling. Resultatet är att huvudägaren Proventus täcker en del samt en stor långivare , Nordea Bank, kvittar sin fordran mot nyutgivna preferensaktier. Gamla aktieägare får möjlighet att delta i en nyemmission och de gamla stammaktierna får vid full teckning 6,1% andel av Brio vilket är en mycket kraftig utspädning.

Som jag förstår det berörs inte det noterade förlagslånet. I höstas valde jag att sälja hela mitt innehav (förutom nominellt 1000 kr) då jag var rädd för att Brio inte hade den finansiella styrkan i den här finanskrisen. Jag funderar nu på om ett nytt inhopp i förlagslånet kan vara aktuellt. Ett inhopp skulle då vara villkorat att jag kommer över en liten post till en skamkurs där riskreward-profilen blir mycket tilltalande. Min syn på Brio är att de har ett starkt varumärke, en stark huvudägare i Proventus samt bra produkter. De negativa sidorna är svårigheter att nå ut till försäljningskanalerna samt att lågkonjukturen inte kommer att blåsa över på ett halvår.

Inga kommentarer: