torsdag 19 mars 2009

Bankerna, helikopter-Ben och blankarna

Idag var det bankhausse på börsen. En orsak var givetvis att Fed i USA tillkännagav att man skall köpa statspapper med färska pengar, dvs penningmängen kommer öka i samma takt som sedelpressen går. Bernanke kommer nu praktisera vad monetaristen Milton Friedman beskrev med orden "deflation kan alltid bekämpas genom att släppa pengar från en helikopter". När en större mängd pengar jagar en bestämd mängd fysiska tillgångar leder till inflation. Förutom injektionen på obligationsmarknaden bör det leda till att priset på fysiska tillgångar stiger och på längre sikt att bankernas säkerheter blir nominellt mer värda. Positivt för bankerna alltså. Man kan nog också ana att en del blankare var tvungna att täcka sina positioner. Bland annat har spreaderna mellan olika aktieserier varit inverterade en tid. Handelsbanken, som jag skrivit tidigare om, har de senaste veckorna haft en A-aktie som är billigare än B-aktien. Idag steg A-aktien så kraftigt att den fick samma betalkurser som B-aktien. Även SEB har haft en inverterad spread mellan A- respektive C-aktien. I dessa turbulenta tider så har A-aktien varit billigare än C-aktien men idag så steg A-aktien mer än C-aktien och stängde något högre en C-aktien. Då det är A-aktien i respektive bank som huvudsakligen används för blankning så tror jag att täckning av korta positioner var en stor del av haussen idag.

Tyvärr är det inte möjligt att blanka Handelsbanken B och SEB C hos Avanza. Jag har tidigare velat ta en position för att tjäna på spreaden genom att blanka Handelsbanken B och köpa Handelsbanken A när spreaden var stor för någon vecka sedan. En sådan position hade jag stängt idag. Istället fick jag nöja mig med att byta över mina dryga 500 Handelsbanken A till Handelsbanken B idag (dessa transaktioner gjorde jag idag till kursen 122 i båda aktieslagen). Jag hoppas att den inverterade spreaden återvänder då kan det bli 5 till 9 kronor att tjäna per aktie.

Inga kommentarer: