söndag 11 maj 2008

Kiev, Ukraina

Jag har inte skrivit så mycket den senaste tiden på grund av brist på inspiration och tid. Det har varit mycket annat såsom nya arbetsuppgifter, bra väder och en underbar sambo. Ikväll tänkte jag dock skriva några rader om den tjänsteresa jag gjorde för tre veckor sedan.

Kiev var en intressant upplevelse. Någonting påminde om Moskva och Kiev kändes då som dess lillebror. Det var dock inte lika stora byggnader och inte lika många extrema lyxbilar som i Moskva. En sak som jag la märke till var att det var många byggen runtom i stan. Vägarna var katastrofalt dåliga och var nog bland de sämsta jag sett bland östeuropas huvudstäder så det finns mycket kvar att göra. Ukraina torde också ligga bra till i den nuvarande prisboomen på jordbruksvaror. Hoppas att de utnyttjar det på rätt sätt. Historiskt hade de ju en boom som exportör av jordbruksvaror under 1800-talet som fick bland annat Odessa att blomma uppp och bli östeuropas Paris. Får avsluta med att säga att de människor jag träffade var mycket vänliga och seriösa. Om de får representera Ukraina i stort så borde landet kunna fortsatta att utvecklas i rätt riktning.

I övrigt så har jag en del investeringsbeslut framför mig. Min utställda säljoption i handelsbanken förfaller på fredag så nu gäller det att det inte blir ett stort kursras. Jag funderar också på att köpa fler Sagax preferensaktier. Jag tror att man kan få en avkastning där på mellan 7 och 17 procent per år med störst sannolikhet i den övre delen av intervallet.

Inga kommentarer: