måndag 19 maj 2008

Handelsbanken löpte ut

I fredags förföll mina utställda optioner i Handelsbanken utan förlust. I januari ställda jag ut säljoptioner i Handelsbanken som jag då bedömde som en kvalitetsaktie med goda tillväxtmöjligheter. Jag gör idag samma bedömning om Handelsbanken. Det jag missade trots att det stod skrivet överallt var finanskrisen som pressade ner Handelsbankens aktiekurs. När det var som allra värst hade jag en orealiserad förlust på 16 000. Jag trodde dock att det kunde vara värt att vänta ut optionen av flera skäl. Mina skäl var att den handlades över lösenkursen (med undantag av några dagar) , jag var övertygad om en kapitalutskiftning i någon form samt att ökad volatilitet drivit upp optionsvärderingarna. Jag kan nu konstatera att jag hade rätt såtillvida att de förföll i utan förlust. Vinsten blev drygt 3 000.

Inga kommentarer: