onsdag 21 maj 2008

Boktips

Jag har precis läst ut boken The Little Book Thats Builds Wealth. Boken är författad av Pat Dorsey som är verksam vid fondanalysföretaget Morningstar. Namnet på boken gjorde mig från början väldigt skeptisk då jag tycker att titeln placerar den i kategorin ”Investment for Dummies”. Trots namnet så är det en mycket läsvärd bok som jag tycker passar investerare på alla nivåer. Bokens tema är egentligen inte aktier utan ett försök att besvara frågan vad det är som gör att vissa företag har en uthålllig och konkurrenstålig hög avkastning på kapital. Svaret på frågan är vad Warren Buffett kallar ”economic moat” – på svenska ekonomisk vallgrav – och som författaren även beskriver som durable competetive advantage.
Ekonomiska vallgravar delas sedan in i fyra kategorier. Nedan är de nämnda med exempel:
-Intangible assets. Starka varumärken, patent eller andra regulatoriska fördelar som väldigt tillståndskrävande verksamheter.
-High switching costs. När kunden har stora kostnader eller besvär för att byta till en konkurrent, tänk på banker och programvaruföretag
-Network effects. Produkten Microsoft Office och kreditkort.
-Cost advantages. Råvaruföretag som är nära marknaden där produkten är dyr att frakta.
Författaren lägger mycket kraft på att gå igenom de fyra typerna och vad som är en ekonomisk vallgrav och vad som inte är det inom respektive typ. Sammanfattningsvis tycker jag att den ger nya perspektiv på hur man väljer företag att investera. Den är också tydlig med att hitta företag bara är den ena delen och den andra delen är att man skall värdera företaget och jämföra med företags pris (aktien) för att nå långsiktiga resultat som investerare. Tyvärr avslutas boken med några kapitel med nyckeltal och värderingsmetoder men jag tycker att det är onödigt att klämma in dessa och hade hellre sett fler kapitel om vallgravarna.

Inga kommentarer: