tisdag 26 februari 2008

Zodiak Television - aktien eller konvertibeln?

Jag köpte i mitten av januari ett par poster konvertibler i Zodiak Television. Jag läste inte in mig så värst mycket på bolaget men jag bedömde det som begränsad risk och stor sannolikhet att jag får tillbaka pengarna när konvertibellånet förfaller i mars 2013. Lånet löper med en 6% årlig kupong och med en köpkurs på 101% som jag fick så var det bra ränta samt att man fick en lottsedel på köpet (med vinst om Zodiakaktien går över 27kr som är konverteringskursen vilket jag liknar vid en köpoption). Lottsedeln visar sig nu ha stor möjlighet attg slå in då aktiemarknaden reagerade positivt på deras Q4-rapport och handlade upp aktien till runt 24,50 vilket den också handlas i denna veckan. Jag tror fortsatt de har fina utsikter och de har ju en del högprofilproduktioner som Let's Dance i TV4, Wallander-filmer för BBC mm. De satsar också internationellt i Ryssland samt Indien. Med oförändrat resultat är PE-talet runt 16 för 2008, dock satsar de på tillväxt och en marginalhöjning (mål rörelsemarginal 10% jämföt med uppnådda 5,8). Min bedömning är att det finns en viss hävstång om man uppnår både tillväxt samt marginalhöjning. Vill man köpa in sig i Zodiak så är det ytterligare ett val som man skall göra: aktien eller konvertibeln. Jag tycker att konvertibeln är mer intressant. Visst, aktien måste stiga med 10 % (från 24,5 till 27) men det är till 2013. Under tiden kommer du få 5 årsräntor a 6% på nominellt belopp samt om aktiekursen rasar så får du tillbaka nominellt belopp, vilket man kan beteckna som en mycket bra "margin of safety"". Min slutsats är att Zodiak-konvertibeln är mycket köpvärd då köpoptionskomponenten i den är mycket undervärderad. Om man ställer konvertibeln i relation till aktien kan man betala upp till 120 procent på nominellt belopp utan att skämmas.

Inga kommentarer: