söndag 24 februari 2008

Förlagslån

Först får jag konstatera att Sagax kom med en bra rapport. De redovisar ett tillfredställande resultat vilket inte leder till att utdelningen på preferensaktien riskeras. Tittar man på förvaltningsresultatet kan räntekostnaderna stiga med 80% innan man landar på ett noll-resultat givet oförändrade hyresintäkter. Sagax känns fortsatt som en trygg investering.

Nu till huvudämnet då jag i veckan köpte en post förlagslån i Unibet på nominellt 3000 euro. Lånet löper med en årlig kupongränta på 9,7 procent. Jag tycker att dessa lite mer riskfyllda obligationer kan vara ett alternativ till en diversifierad portfölj. När man överväger en investering i dessa papper försöker jag tänka som inför ett aktieköp men fokuserar mer på nedsidan då jag som långivare till företaget ändå inte har en del i uppsidan. I fallet Unibet finns ju en hel del risker såsom politisk risk (regleringar kring online-spel) men jag tror nog att de har en stark affärsmodell och en bevisad intjäningsförmåga. Den breddning av verksamheten som sker genom köpet av Maria Holding tror jag ytterligare minskar den politiska risken. Jag valde att lägga Unibetlånet i min kapitalförsäkring då det skattemässigt blir mer förmånligt jämfört med vanlig 30 procent skatt på räntan.

Den som är mer intresserad av förlagslån kan hitta de som är noterade på Stockhomsbörsen på denna länken:
http://bors.affarsvarlden.se/listsmall.aspx?list=SESOX02&tabname=ratetabftg

Jag rekommenderar alla som köper ett förlagslån att läsa prospektet noggrant innan då det ofta förekommer speciella villkor.

Inga kommentarer: