onsdag 20 februari 2008

Premiär!!

Så äntligen blev det av att jag startar en blogg för att kunna skriva och reflektera kring investeringar. Att investera är min hobby och hittils en ganska lönsam sådan. Det började i unga år med lite aktier men jag är nu mer spridd med både aktier, fonder, konvertibler, obligationer och dessutom några enstaka optionsaffärer. På höger sida har jag listat samtliga mina innehav förutom fonderna.

Ett av mina innehav som jag vill nämna idag är Sagax preferensaktier. Dessa står idag runt 27,50 och har en företrädesrätt till 2 kr i utdelning. Sagax har rätt att återköpa preferensaktierna till 35 kr från februari 2011. Den myckat goda utdelning och möjligheten att Sagax återköper aktierna gör att man får en mycket god avkastning till en i måttlig risk. Varför kommer Sagax att återköpa? Jo, därför att preferensaktier som är en form av eget kapital är dyrt jämfört med lån och räknar man på det så kommer Sagax att återköpa om de kan få en låneränta som understiger 7,9%.

Inga kommentarer: