söndag 22 februari 2009

Är börsen tokbaissad?

Blankning innebär att man säljer aktier som man inte äger, dvs lånade aktier. Det finns också en marknad för aktielån där man betalar ränta för lånade aktier. Normalt sett får man som vanlig privatperson inte reda på mycket om denna marknaden. Då jag har möjlighet att blanka på min vanliga depå (har dock aldrig utnyttjat möjligheten) fick jag i dagarna ett utskick från min bank Avanza rubricerat "Förändring av årsränta för aktielån". De skriver att "från och med den 1 mars i år kommer årsräntan på aktielån att vara 3 % eller högre. Detta på grund av att det rådande marknadsläget gjort att aktielån överlag blivit dyrare. Därutöver har också prisbilden förändrats för olika aktieslag. Detta som en följd av att långivare vill ha mer betalt för att låna ut sina aktier i nuläget. "

Jag finner detta mycket intressant då räntor för vanliga "monetära" lån har gått ner kraftigt den senaste tiden. Jag frågar mig om det är en sådan efterfrågan på aktielån pga blankning att detta drivit upp räntan för aktielån. Om aktier tillgängliga för lån är så få att det driver upp aktielåneräntan samtidigt som den vanliga räntan sjunker då är börsen tokbaissad. Jag kan inte hitta någon annan anledning till höjningen av aktielåneräntan. Att riskpremien för aktielån skulle stiga borde inte påverka räntan då risken främst hanteras genom säkerhetskravet. En annan alternativ förklaring kan naturligtvis vara att Avanza vill höja sina egna marginaler. Jag tycker nog att den förra förklaringen är mer trolig än den senare men har inget emot bra marginaler för Avanza i detta fallet. Jag funderar nämligen på att göra ett tilläggsköp i Avanza imorgon.

Inga kommentarer: